Jazda na rowerze nie wpływa negatywnie na funkcje seksualne i moczowe mężczyzn
Jazda na rowerze jest coraz bardziej popularnym środkiem transportu, ćwiczeń i rekreacji, a jej wpływ na zdrowie seksualne stał się przedmiotem zainteresowania mediów, zwłaszcza w odniesieniu do funkcji erekcji. W nowym raporcie opublikowanym w The Journal of Urology® naukowcy stwierdzili, że w przeciwieństwie do niektórych wcześniejszych badań, ani rekreacyjna, ani intensywna jazda na rowerze nie wydają się mieć negatywnego wpływu na funkcje seksualne i moczowe mężczyzn.
„Jest to największe jak dotąd badanie porównawcze, w którym przy użyciu zatwierdzonych kwestionariuszy badano związek jazdy na rowerze, cech roweru i drogi z funkcjami seksualnymi i moczowymi” – wyjaśnia główny autor badania Benjamin Breyer, MD, MAS, z Wydziału Urologii Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco.
„Wierzymy, że wyniki będą zachęcające dla rowerzystów. Jazda na rowerze przynosi ogromne korzyści sercowo-naczyniowe i nie wpływa negatywnie na stawy. Wierzymy, że korzyści zdrowotne, jakie odniosą rowerzyści jeżdżący bezpiecznie, znacznie przewyższą zagrożenia dla zdrowia.”
Niektóre badania sugerowały, że jazda na rowerze negatywnie wpływa na funkcje erekcji. Hipoteza głosiła, że ten negatywny wpływ jest spowodowany długotrwałym uciskiem krocza i mikrourazami podczas jazdy na rowerze. W badaniach tych nie zastosowano jednak walidowanych miar ani grup porównawczych, a ich ograniczeniem była mała liczebność próby.
W tym wielonarodowym badaniu przeprowadzono badanie przekrojowe wśród trzech grup sportowców – rowerzystów, pływaków i biegaczy – z wykorzystaniem reklam na Facebooku i kontaktów z klubami sportowymi dla sportowców. W badaniu wzięło udział 2,774 rowerzystów, 539 pływaków i 789 biegaczy. Uczestnicy wypełniali zwalidowane kwestionariusze, w tym Inwentarz Zdrowia Seksualnego dla Mężczyzn (SHIM), Międzynarodowy Wskaźnik Objawów Prostaty (I-PSS) i Indeks Objawów Przewlekłego Zapalenia Prostaty Narodowego Instytutu Zdrowia (NIH-CPSI), a także pytania dotyczące infekcji dróg moczowych (UTI), zwężeń cewki moczowej, drętwienia narządów płciowych i owrzodzeń siodła.
Oprócz porównań między podobnymi aktywnościami sportowymi z i bez ucisku krocza, badacze sprawdzili, jak intensywność jazdy na rowerze, konfiguracja roweru, a nawet warunki drogowe mogą wpływać na funkcje seksualne i moczowe. Rowerzystów pytano o typ roweru, rodzaj siodełka, kąt nachylenia siodełka, częstotliwość noszenia wyściełanych spodenek podczas jazdy na rowerze, procent czasu spędzanego na stojąco na siodełku, wysokość kierownicy oraz rodzaj nawierzchni, po której zazwyczaj jeżdżą. Rowerzystów podzielono na grupę o wysokiej intensywności jazdy (jazda na rowerze przez ponad dwa lata, więcej niż trzy razy w tygodniu, średnio ponad 25 mil dziennie) i grupę o niskiej intensywności, która nie spełniała żadnego z tych kryteriów. Nie-rowerzyści zostali zdefiniowani jako osoby, które pływają i/lub biegają, ale nie jeżdżą regularnie na rowerze.
Ogólnie rzecz biorąc, w porównaniu z pływakami i biegaczami, zdrowie seksualne i moczowe rowerzystów było porównywalne, chociaż niektórzy rowerzyści byli bardziej podatni na zwężenia cewki moczowej. Co ciekawe, rowerzyści jeżdżący z dużą intensywnością mieli ogólnie lepsze wyniki w zakresie funkcji erekcyjnych niż rowerzyści jeżdżący z małą intensywnością. Ani właściwości roweru, ani drogi nie wydawały się mieć negatywnego wpływu na rowerzystów. Stanie przez ponad 20 procent czasu podczas jazdy na rowerze znacząco zmniejszyło prawdopodobieństwo wystąpienia drętwienia narządów płciowych. Ustawienie wysokości kierownicy poniżej wysokości siodełka zwiększało prawdopodobieństwo wystąpienia drętwienia narządów płciowych i odleżyn pod siodełkiem.
„To, co to badanie wnosi do literatury, to porównanie sportowców badanych w podobny sposób za pomocą sprawdzonych narzędzi” – powiedział dr Breyer. „Przyjrzymy się bliżej tym, którzy zgłaszali drętwienie, aby sprawdzić, czy jest to czynnik predykcyjny przyszłych problemów.”
Źródło artykułu:
Materiały dostarczone przez Elsevier. Uwaga: Treść może zostać dostosowana pod względem stylu i długości.