czy-wykonales-dzis-swoj-trening-emocjonalny?

Czy wykonałeś dziś swój trening emocjonalny?

Kiedy ostatnio pracowałam z parą moich klientów, zapytałam o ich stałe „zadanie domowe” polegające na dzieleniu się ze sobą „codziennymi wyrazami wdzięczności”. Zadanie to polega na dzieleniu się na zmianę jedną lub trzema rzeczami, które każdy z nich docenia w swoim dniu, a najlepiej, jeśli podzieli się przynajmniej jedną z nich z drugą osobą. Podkreślam znaczenie podawania szczegółów dlaczego za każdą wspólną wdzięcznością, ponieważ to właśnie w tym tkwi prawdziwy sens odczuwania i otrzymywania wdzięczności.

Proponowałem to jako pracę domową przez ostatnie osiem miesięcy, ponieważ szybko okazało się, że byli bardziej zżyci i zharmonizowani, kiedy codziennie podejmowali tę krótką, ale celową czynność.

Ta para jest w wieku 40 i jest małżeństwem od prawie 10 lat. Podczas naszej sesji żona powiedziała, że właśnie zdała sobie sprawę, że to codzienne ćwiczenie będzie prawdopodobnie czymś, co będą musieli wykonywać przez cały okres trwania ich małżeństwa. Podobało jej się to ćwiczenie i nie przeszkadzała jej ta myśl, ale wcześniej nie zdawała sobie sprawy, że tego rodzaju zaangażowanie i powtarzanie będzie konieczne dla trwałego zdrowia ich związku.

Mąż zgodził się z tym, a następnie porównał to do codziennego ćwiczenia. Exactly. Tak jak nad aspektami zdrowia fizycznego można pracować codziennie lub co najmniej kilka razy w tygodniu, tak samo ćwiczenia w zakresie zdrowia emocjonalnego są niezbędne dla ogólnego dobrego samopoczucia.

Bardzo podoba mi się ta analogia, ponieważ nikt nie oczekuje, że jego ciało pozostanie w formie lub będzie dobrze funkcjonować, jeśli nie poświęci czasu, energii i zaangażowania, by o nie zadbać. Nie inaczej jest z naszym zdrowiem emocjonalnym. Wymaga ono czasu, energii i zaangażowania, a także otwartości na uczenie się nowych umiejętności i współczucia dla wszystkich zainteresowanych.

Dzielenie się „codziennymi wyrazami wdzięczności” to jedno z ćwiczeń rozwijających umiejętności emocjonalne, które proponuję klientom. Inne to m.in. roztapianie uścisków, spotkania z przejrzystością, rozmowy o fantazjach, używanie narzędzi mindfulness, procesy samowspółczucia, oznaczanie i posiadanie emocji oraz odpowiedzialne domaganie się zaspokojenia potrzeb. Chociaż nie da się w pełni zrozumieć tych ćwiczeń tylko na podstawie tych krótkich nazw, myślę, że można dostrzec różnorodność i głębię rodzajów działań, które mogą być częścią treningu emocjonalnego.

Te ramy codziennego treningu emocjonalnego są niezwykle cenne dla kultywowania i utrzymywania zdrowych związków. Możemy zdecydować się na postrzeganie świadomości emocjonalnej, skutecznej komunikacji i zdrowych związków jako kompetencji, które należy rozwijać. I możemy zdecydować się na podejście do tego poprzez nastawienie na rozwój, a nie na stałe nastawienie.

Stały sposób myślenia oznacza, że wierzymy, iż nasze umiejętności i talenty są względnie stałe, a zatem nie warto nad nimi pracować i nie można ich poprawić. Wręcz przeciwnie, nastawienie na rozwój polega na przekonaniu, że można się nauczyć umiejętności i strategii, nawet jeśli są one nowe i sprawiają trudności. Uczenie się i rozwój są akceptowane, a nie straszone, trywializowane czy ignorowane. Ten sposób myślenia obejmuje ciągłą, pełną współczucia autorefleksję, która pomaga w uczeniu się, dostrzeganiu postępów i osiąganiu celów. Chodzi o to, by wiedzieć, że zmagania są częścią procesu, który pomaga się uczyć, rozwijać i stawać silniejszym w obszarze, nad którym chcemy pracować. W partnerstwie oznacza to także wiarę w to, że partner jest zdolny do zmian przy zastosowaniu odpowiednich strategii i wysiłku oraz że będziecie się nawzajem wspierać w dążeniu do sukcesu.

Prawdopodobnie widzisz, jak ważne jest to nastawienie, abyś w ogóle chciał rozwijać swoje samopoczucie emocjonalne.

Nastawienie na rozwój pozwala na popełnianie błędów, ale mimo to jesteś zaangażowany w swój codzienny trening emocjonalny i związek. Jesteśmy wszyscy niedoskonałymi ludźmi, więc musisz pamiętać, żeby następnego dnia wrócić na właściwe tory. Twoje zdrowie emocjonalne i zdrowie związku od tego zależą. I w ten sposób, twój ogólny życie szczęście i spełnienie.

Więc…jaki jest twój pierwszy krok w zobowiązaniu do codziennego emocjonalnego treningu?